Ördögtől való szonáta...


Az olasz zeneszerzőről, Giuseppe Tartiniról mesélik, hogy álmában szerződést kötött az ördöggel, felébredve pedig egy csodálatos szonátát vetett papírra:

Sonata for Violin and Continuo in G minor, 'Devil's Trill'


Egy éjszaka azt álmodtam, hogy az ördög alkudott a lelkemre. 
Minden sikerült nekem; újdonsült szolgám csak úgy leste kívánságaimat. 
Hirtelen ötlet sugallatára kezébe adtam hegedűmet, hadd lássam, hogyan boldogul vele. Legnagyobb meglepetésemre tökéletes biztonsággal kezdett játszani egy szonátát, amelynek nagyszerűsége legmerészebb képzeletemet is felülmúlta. 
Teljesen magával ragadott; lélegzetem elakadt, s ekkor - felébredtem. Felkaptam a hegedűmet és megpróbáltam utánozni azt, amit az imént hallottam. De hiába. 
Akkor írtam Az ördög szonátáját, amely bár a legjobb valamennyi művem között, mégsem érte utol azt, amely álmomban megszólalt...

Szonáta és szonatina